Läppäri koulussa 1 – Ennakkoluuloja

Läppärit ovat herättäneet niin ihmetystä kuin huoltakin muutamissa opettajissa. ”Mitä se nyt siellä tekee? Naputtaa taas jotain omiaan…” Itse en ollut tässä suhteessa mikään pioneeri koulussamme ja pääsin seuraamaan alkuvaihetta sivusta. Mielenkiintoista oli etteivät ennakkoluulot olleet haihtuneet vielä siihen mennessä, kun itsekin aloin tänä lukuvuonna läppäriä käyttää. Ehkäpä hämmennys liittyi siihen, että olin ensimmäinen ”ei-nörtti”, joka koneen otti käyttöön.

Ennakkoluulot tuskin rajoittuvat vain yhteen lukioon, joten niitä on hyvä hieman käsitellä näin aiheen avaukseksi. Otan esille vain muutaman, joihin olen itse törmännyt, mutta jos muita löytyy, niin kommentit ovat tervetulleita!

Epäillään ettei opiskelija keskity

Monella opettajalla tuntuu olevan suuri epäilys, että opiskelija käyttää tietokonettaan muistiinpanoje tekemisen sijaan aivan muihin tarkoituksiin; pelaa, on Facebookissa tai surffailee päämäärättömästi netissä. Oppilaan huomio on joka tapauksessa kaikkialla muualla kuin opetuksessa, kun edessä on tietokone. Näin ainakin osa opettajista ajattelee.

Valitettavasti he eivät ole täysin väärässä. Osa tietokonetta tunnilla käyttävistä oppilaista puuhaakin koneellaan paljon ylimääräistä. Toisaalta moni myös tekee aivan nätisti sitä mitä pitääkin ja seuraa tarkkaavaisesti opetusta. Näinhän asiat menevät silloinkin, kun luokassa ei ole kenelläkään tietokonetta. Osa juttelee kavereiden kanssa, pelaa ristinollaa, piirtelee vihkoonsa tai torkkuu, kun osa taas kuuntelee ja tekee muistiinpanoja. Tietokoneet eivät muuta tilannetta miksikään. Ne vain anatavat opiskelijalle uusia mahdollisuuksia puuhailla muuta – samoin kun monen taskusta löytyvät älypuhelimet.

Käsiala rapistuu

Käsialan ja käsinkirjoitustaidon rapistuminen on katsottu yhdeksi tietokoneella kirjoittamisen vaaraksi. Ainakin äidinkielen opettajamme on vaatinut palauttamaan osan tehtävistä käsin kirjoitettuna käsialamme ylläpitämiseksi.

Tämä on erittäin kiinnostava väite. Ainakaan minuun se ei kuitenkaan päde. Olen peruskoulussa kehittänyt itselleni siistin ja aika pienen käsialan eikä se siitä muuksi ole muuttunut lisääntyneen tietokoneella kirjoittamisen ja vähentyneen käsinkirjoituksen seurauksena. Samoin olen huomannut ettei tämä väite päde vanhempiini, jotka molemmat kirjoittavat päivittäin työssään paljon tietokoneella.

Käsialaan ei vaikuta ainakaan tietokoneen käyttö lukiossa. Ja kokeethan on kuitenkin tehtävä kynän ja paperin kanssa. Voi kuitenkin olla, että asialla olisi vaikutusta, jos tietokonetta käytettäisiin alakoulusta alkaen. Tästä en kuitenkaan osaa sanoa mitään varmaa.

Helpottaako tuo liikaa?

Eniten minua huvitti ennakoluulo, että läppäri jotenkin vähentää työn määrää. Eräs matemaattisen aineen opettajani kysyi minulta hieman kierrellen, että eihän kone laske laskuja puolestani. Valaisin opettajaa aiheesta ja kerroin ettei opiskeluni ole muuttunut muuten kuin siltä osin, että ”vihkoni” toimii nyt sähköllä ja sillä pääsee nettiin. Työtä se ei kuitenkaan puolestani tee. ”Vilpin” välttämiseksi olen ottanut kielentarkituksen pois käytöstä. Alkuperäinen syy oli kylläkin se, että minua ärsytti Wordin valitus ihan kelvollisitakin lauserakenteista.

Mitään tietokone ei kuitenkaan opiskelijan puolesta tee. Laskut pitää osata laskea, aineet kirjoittaa ja perinnöllisyystehtävät ratkaista ihan itse. Tieto on ehkä nopeammin saavutettavissa, mutta itse se pitää kuitenkin netistäkin hakea.

Muihin ennakkoluuloihin en ole vielä törmännyt ja tuskin törmäänkään. Alkuihmetyksen jälkeen ovat läppärimme saaneet olla varsin rauhassa. Onko jollakulla muulla kokemusta vastaavista tai muista ennokkoluuloista läppäreitä tai vastaavia laitteita luokassa käyttäviä opiskelijoita kohtaan?

2 thoughts on “Läppäri koulussa 1 – Ennakkoluuloja

  1. Lisää bloggaavia lukion opettajia! Tervetuloa joukkoon!

    Itsea asiasta: tuo huoli keskittymisestä on sellainen joka on minusta hyvä tiedostaa. Siitä voi puhua opiskelijoitten kanssa. Meillä keskusteltiin tästä ongelmasta opettajain huoneessa elokuussa, kun koulumme sai avoimen langattoman verkon, johon opiskelijat voivat lisätä koneitaan. No… nyt marraskuussa voisin todeta, että varsin harva opiskelija vielä raahaa omaa konettaan kouluun. Aikuiset voivat miettiä omalla kohdallaan facebookin yms. houkutusta. Aika paljon netti vie tehokasta työaikaa aikuisiltakin.

    Ehkä uutuuden viehätyksen hiipuminen vähentää tuota ongelmaa.

    Minusta yksi huolenaihe läppäreiden kohdalla on taloudellinen. Pitääkö lukiolaisen ostaa kone koulua varten?

    • Kiitos kommentista Teuvo. Pitänee näin alkuun mainita, että olen bloggaava, mutten kyllä opettaja :) Tällä kertaa olisi tarjolla ihan opiskelijanäkökulmaa tällaisen lukion toisluokkalaisen suusta. Tuolta Yleistä-sivulta (joka kyllä pitäisi vaihtaa ‘esittelyksi’ tms.) ja ensimmäisestä tekstistä löytyy aiheesta hieman enemmän. Aika hienoa kyllä jos onnistuin ihan opettajalta kuulostamaan *hymy*

      Aiheesta olisi ollut tosiaan hyvä keskustella koulussa ihan avoimesti, mutta ainakaan oppilaiden kanssa siitä ei keskusteltu. Ja kuten totesit, eivät opiskelijat välttämättä ole ainoita, jotka luisuvat kesken työskentelyn muihin asioihin.

      Ymmärrän tuon taloudellisen huolen. En vain kirjoittanut siitä, kun se olisi mennyt hieman ohi aiheen. Tällä hetkellä ainakin omassa lukiossani tilanne on se ettei läppärin ostoon ole minkäänlaisia paineita ja kyse on lähinnä siitä, että jollain on erilainen “vihko”. Tällä ajatuksella ongelmaa ei voi kuitenkaan lakaista maton alle, vaan tullaan oikeasti isoihin tasa-arvokysymyksiin. Siinäpä onkin oiva bloggaamisen aihe, jahka muilta ideoilta ehdin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s