Läppäri koulussa 2 – Läppärin ehdottomat edut

Joillan, kuten minulla, on läppäri esillä kesken tunnin ja näytöllä on nettisivun sijaan nähtävillä historian muistiinpanoja tai vaikkapa fysiikan laskuja. Tietokoneita käytetään siis oikeana opiskeluvälineenä. Joissain kouluissa kaikille ensimmäisen luokan opiskelijoille jopa jaetaan ikiomat miniläppärit. Hienon kuuloista vai mitä?

Mutta hetken pohdinnan jälkeen herää kysymys: “Miksi?” Tietokoneella voi tehdä muistiinpanot, kuten paperilla ja kynälläkin, mutta entäs sitten? Yhtä hyvinhän voisi käyttää niitä paperia ja kynää, painaisivatkin vähemmän. Mikä on siis tietokoneen etu verrattuna näihin perinteisiin välineisiin? Miksi osa opiskelijoista rasittaa selkäänsä ahtamalla kirjojen lisäksi reppuun vielä läppärinkin?

Kirjoittaminen on nopeampaa

Myönnän, tässä on hirveää vaihtelua. Jotkut ovat harjaantuneet kirjoittamaan nopeasti ja toisilla on käytössä lähes “kahden sormen tekniikka”. Tietokoneella kirjoittamisen hyvä puoli on se, että siinä voi harjaantua nopeammaksi kirjoittajaksi kuin käsinkirjoituksessa. Toki on käsinkirjoittajalle olemassa suomenkielinen pikakirjoitus, mutta sen oppiminen vaatii minusta enemmän kuin kymmensormijärjestelmän opettelu eikä se sovi muidenkin käyttöön tarkoitettuihin papereihin tai vaikkapa äidinkielen aineeseen. Ja voi koneella kirjoittaa nopeasti ilman kymmensormijärjestelmää. Sen hallitseminen vain helpottaa huomattavasti nopean kirjoittamisen oppimista ja karsii virheitä, kun kirjaimet ovat järjestelmällisemmin lihasmuistissa.

Muistiinpanojen jakamisen helppous

Kun tekee muistiinpanot koneella, helpottuu niiden jakaminen esimerkiksi poissaolijoille huomattavasti. Sen kuin lähetät muistiinpanot kaverille vaikka sähköpostin liitetiedostona. Varmasti monille tuttu vihkosta vihkoon kopiointi tai kopioiden ottaminen eivät ole enää tarpeen ja eikä tarvitse koettaa tulkita kaverin käsialaa. Kaikkein suurimman hyödyn saavuttaa, jos useampi luokassa tekee muistiinpanot läppärillä. Silloin saa helposti toisilta muistiinpanot sähköisesti omalle koneelle.

Ikään kuin heikommallahan on muistiinpanojen jakamisessa se, joka käyttää konetta. Vihkoon ja paperiin nojaavat voivat halutessaan tulostaa toisen koneella tekemät muistiinpanot, mutta toisen vihosta ei oikein saa muistiinpanoja koneelle sähköpostilla tai USB-tikulla. Mutta onpahan ainakin toiseen suuntaan hyvän välittäminen helppoa.

Muistiinpanojen muokkaamisen helppous

Korjaaminen ja lisäyksien tekeminen keskelle muistiinpanoja on huomattavasti helpompaa tietokoneella. Toki pyyhekumi on keksitty ja rivien väliin tai marginaaleihin voi kirjoittaa, mutta yhtä siistiä ja helppoa se ei ole kuin koneella. Ja entäs jos se kamala kirjoitusvirhe onkin tullut tehtyä mustekynällä tai tussilla? Siinä ei paljon pyyhekumi auta.

Lisäysten helppous helpottaa myös kronologisen järjestyksen ylläpitoa muistiinpanoissa. Jos olet ollut tunnilta pois ja kopioit kaverin muistiinpanoja omaan vihkoosi vasta myöhemmin, olet helposti saattanut ehtiä kirjoittaa väliin jotkut toiset muistiinpanot. Suurta haittaa aikajärjestyksen myttyyn menemisestä tuskin on, mutta harmi se on pienikin harmi. Tietokoneella kirjoittaessa siitä ei tarvitse murehtia.

Nopea tiedonhaku

Oletko oppilaana tai opettajana koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa joudut kuulemaan tai sanomaan lausahduksen “En kyllä tiedä, mutta pitää selvittää..”? Joskus tällainen selvitys tulee tehtyä ja joskus ei. Yksi tällainen tilanne oli meillä jonkin aikaa sitten terveystiedon kurssilla. Joku ryhmästä pohti voivatko narkoleptikot nähdä yllättävien nukahtamistensa aikana unia. Opettaja sanoi tuon aiemmin mainitun fraasin, jolloin minä avasin selaimen ja Googlen. “‘Narkoleptikko nukahtaa suoraan REM-uneen’ sanoo Wikipedia ja REM-unessahan erityisesti nähdää unia, joten narkoleptikko voi nähdä unia ‘nukahtamiskohatuksen’ aikana”, ilmoitin pian. Tulipahan asia samantien selväksi. Opin samalla, että hehkulampun keksijä Edison oli narkoleptikko. En luultavasti koko tiedolla mitään, mutta sattui pistämään silmään ja jäämään vielä mieleen.

Nopea tiedonhaku ei tietenkään ole mahdollista, jos käytettävissä ei ole nettiyhteyttä. Omassa lukiossani on kuitenkin suljettu WLAN, jonka salasana on avoimesti kaikkien tiedossa. Niinpä nettiin pääsee milloin vain. WLAN-verkko on sellainen asia, joka minusta tulisi löytyä ainakin kaikista sellaisista kouluista, jotka oikeasti tahtovat kehittää TVT:n käyttöä opetuksessa. Miksi olen tätä mieltä, siihen palaan myöhemmin.

Kirjoittamisen siisteys

Ainakin minulla käsiala huononee, mitä nopeammin joudun kirjoittamaan. Vaikka käsiala voisi oikeastaan olla aika siistiä, niin kiireessä siitä tulee helposti suttuisempaa. Kaikilla ei myöskään ole niin kovin selkeä käsiala ja joidenkin kirjoituksesta voi olla jopa vaikea saada selvää. Tietokoneella kirjoittaessa tästä ongelmasta ei tarvitse kärsiä. Siksi minua ihmetyttääkin, jos opettaja vaatii esitelmän tai esseen käsinkirjoitettuna. Luulisi olevan opettajankin etu, kun eteen tuotaisiin siisti ja helppolukuinen koneella kirjoitettu teksti.

“Öö… mun vihko jäi kotiin…”

Läppäriä “vihkonaan” käyttävän opiskelijan suusta ei tätä lausahdusta pitäisi kuulua. Läppäri voi toki unohtua kotiin, mutta on sen unohtaminen vaikeampaa kuin yhden vihon. Läppärillä kaikki “vihot” ovat yhdessä paikassa ja niinpä yhtä vihkoa ei voi kotiin unohtaa. Niinpä meidän läppärin käyttäjien on keksittävä muita tekosyitä, kun meillä ei ole näyttää tehtyjä läksyjä ;)

Paperia säästyy

Viime lukuvuoden jälkeen punnitsin vuoden aikana käytössä olleet koulukirjani ja kävin läpi ison läjän koulupapereita. On käsittämätöntä millainen määrä monisteita ja vihkojen sivuja yhdessä lukuvuodessa kuluu. Vaikka olin vuoden aikana heittänyt pois turhia papereita, oli kasa silti vuoden lopussa melkoinen. Nyt muistiinpanoni ovat sähköisinä ja vuoden lopussa tulee paperikasa olemaan varmasti paljon pienempi.

Ryhmätöissä etu

Ryhmätöitä tehdessä on kätevää, että ainakin yhdellä ryhmästä on käytössään läppäri, sillä läheskään aina ei ATK-luokkaan voida mennä. ATK-luokassa on usein myös vaikeaa kokoontua samalla lailla tiiviiksi ryhmäksi kuin tavallisessa luokassa. Läppärin kanssa kirjanpito on nopeampaa,  joustavampaa ja tulokset on helmpompi jakaa tunnin jälkeen koneelta kuin yksittäiseltä konseptipaperilta. Ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, on tiedonhaku myös helppoa. Tein äskettäin myös koulussa ryhmätyötä niin, että ryhmäläisillä oli edessään läppärit ja keskustelimme ja työstimme yhdessä työtämme Google Docsissa. Aika kätevää minun mielestäni.

 

Läppärillä voi olla koulussa olla myös muita etuja ja kertokaa ihmeessä, jos on jotain jäänyt mainitsematta. Läppärin käyttö ei ole myöskään aina kynää ja paperia sujuvampaa ja suoranaisia ongelmiakin on. Niistä kuitenkin asiaa kirjoitussarjan myöhemmissä osissa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s