iPadin aikaansaamia mielenkiintoisia muutoksia

iPadien jakaminen luokallemme on saanut aikaan muutamia mielenkiintoisia muutoksia, joita en suoranaisesti osannut odottaa. Toisaalta ne eivät kuitenkaan ole olleet erityisiä yllätyksiä.

Ainakin aluksi iPadeilla oli positiivinen vaikutus työrauhaan. Jostain kumman syystä oppituntiin keskittymineen tai edes omassa pulpetissa möykkäämättä istuminen on joillekin ihmisille vielä lukiossakin tavattoman vaikeaa. Meidänkin luokaltamme löytyy muutama opiskelija joiden aktiivisuus suuntautuu hieman väärään suuntaan ja desibelit nousevat välillä häiritseviksi.

iPadien tulolla oli heihin tavallaan erittäin positiivinen vaikutus. Eivät he tietenkään alkaneet seurata opetusta. Mutta sen sijaan, että he olisivat pulisseet ja pelleilleet keskenään, jokainen näpräsi omaa iPadiaan – ja oli hiljaa. Osa opettajista toki puuttui tähän tabletin tauottomaan tökkimiseen. Hetken oli kuitenkin hiljaisempaa ja ehkä vieläkään ei ole palattu ihan normaalille melutasolle.

Toinen mielenkiintoinen seikka liittyi yhteen opettajaamme. Olen jo useammalla kurssilla vääntänyt henkisesti kättä äidinkielenopettajamme kanssa siitä, saanko kirjoittaa ylipäätään mitään aineita koneella. Viime kurssilla saimme luvan yhden isomman projektin tekemiseen koneella. Olen joka kerta perustellut kantani selkeästi ja mielestäni varsin pätevin argumentein, mutta luvan koneella kirjoittamiseen olen saanut hyvin harvoin. Useimmiten olen toki hoitanut kirjoitusprosessin koneella ja kopioinut sitten tekstini konseptille. Kumpikin saa, mitä haluaa, mutta minä vain joudun näkemään aivan turhaa vaivaa. Ja äidinkielenopettajamme saa siistin konekirjoitusfontin sijaan lukea minikokoista kaunokirjoituksen ja tekstauksen sekoitustani.

Koska meille on jaettu iPadit osittain nimenomaan äidinkielen kurssia ajatellen, päätin heti kurssin alussa tarttua tilaisuuteen. Meidän on tarkoitus lukea iBooksilla muun muassa Juhani Ahon Juha, mutta miksei iPadilla voisi samantien kirjoittaa? Opettajan pohjustaessa kurssilla tehtäviä kirjoitustehtäviä minä esitin huolellisesti muotoillun kysymyksen. “Saako nämä kirjoitelmat kirjoittaa iPadilla?” Kuten olin toivonutkin, iPad oli taikasana, jolla sain tahtoni läpi ilman minkäänlaista väittelyä. Yhdellä sanalla. Uskomatonta.

Huvittavinta on, että minun kohdallani iPadilla tai läppärillä kirjoittamisessa ei ole oikeastaan mitään eroa, kun käytössäni on jo aiemmassa kirjoituksessani mainitsemani Logitechin näppäimistö ja näppärä Pages-tekstinkäsittelyohjelma. Nyt pitää nauttia tämän kurssin ajan. Ensi kurssilla minulla ei ole enää iPadia ja silloin on joko argumentoitava paremmin tai alistuttava konseptille kirjoittamiseen. Mutta sen on sitten sen ajan murhe.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s