Aika luopua iPadista

Kouluvuosi on melkein ohitse. Kesäloman alkamisen ohella se tarkoittaa myös sitä, että minun ja luokkakavereitteni on palautettava meillä viidennen jakson ajan käytössä olleet iPadit takaisin koululle. Myönnän tuntevani lievää luopumisen tuskaa, vaikka kotona onkin yksi iPad ja juuri tullut ikioma Samsung Galaxy Tab 8.9 -tablettini. iPad on oikein toimiva, helppokäyttöinen ja varsin monipuolinen laite, josta on sääli luopua. Tästä lähtien twiittaan sitten varmaan Samsungillani – joko puhelimella tai tabletilla.

Jakso iPadin kanssa oli oikein hyvä kokemus. Käytin sitä päivittäin koulussa ja tein muun muassa kaikki muistiinpanoni ja useimmat kirjoitelmani ja esseeni sillä. Tämä ei tietenkään olisi onnistunut näin hienosti ilman Logitechin näppäimistöä, jos aiemmin kirjoitin. Näppäimistön ansiosta iPad pystyi kaikkeen siihen, mitä teen normaalisti koulussa miniläppärillä eli toisin sanoen kirjoittamiseen, netin käyttöön ja tiedostojen tallentamiseen Dopboxiin ja jakamiseen sieltä. Dropboxin ansiosta käytän nykyisin hyvin harvoin USB-tikkua, joka minulla roikkuu mukana avaimissani, joten USB-portin puuttuminen ei haitannut mitään.

Läppäriä koulussa käyttämään tottuneelle iPadin koulukäyttö ei tietyiltä osin ollut mikään mullistava muutos. Esimerkiksi äidinkielen opiskeluuni se ei ensin tuonut juuri muutosta. Kirjoitin muistiinpanoni samalla tavalla kuin olisin ne läppärillä kirjoittanut. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, iPadin ansiosta sain kirjoittaa suurimman osan äidinkielen kirjoitelmistani kynän sijaan näppäimistön kanssa. Saa nähdä millaiseen väittelyyn joudun syksyllä opettajani kanssa, kun minulla on koulussa Samsungin tabletti tai läppäri eikä iPad-kokeilu ole enää meneillään. Tarkoittaakohan se taas paluuta vanhalle kunnon konseptille kirjoittamiseen?

iPadissa oli kuitenkin muutama merkittävä positiivinen ero läppäriin. Tietokoneella piirtäminen on hankalaa ja jälki on ilman piirtopöytää tai vastaavaa välinettä varsin hirveää – ainakin, kun minä piirrän. Moni muu varmasti osaakin taiteilla vaikka mitä, mutta minulta hiiren käyttö kynänä ei luonnistu. Tästä on seurannut se, että esimerkiksi fysiikan tunneilla joudun jatkuvasti miettimään kumman käyttö muistiinpanojen tekemiseen on loppujen lopuksi järkevämpää, läppärin vai vihon ja kynän. Kaavat tekstinkäsittelyohjelmalla vielä pystyykin tekemään, mutta kaikenlaisten mallikuvien tekeminen koneella on hidasta ja tuskallista. iPadia käyttäessä tämä ei ollut ongelma. Piirsin kuvat ja kaavat piirustusohjelmalla ja liitin ne kuvina muistiinpanoihin. Lisäksi joistakin dataprojektorilla tai piirtoheittimellä näytetyistä kuvaajista nappasin kuvan ja liitin muistiinpanoihini. Tämä järjestelmä toimi oikein hienosti. Käsittelen kuitenkin sitä ja läppärin käyttöä matemaattisissa aineissa myöhemmin erillisissä kirjoituksissa.

Mainittakoon vielä, että mukavaa iPadissa läppäriin verrattuna olivat massa ja käynnistysnopeus sekä paljon parempi akku. iPad sujahti kätevästi reppuun näppäimistön kanssa eikä painanut siellä kovin paljon. Ei miniläppärikään, jota normaalisti käytän koulussa, ole mikään hirvittävän painava, mutta iPad oli kuitenkin kevyempi. Lisäksi iPad käynnistyi nopeammin kuin käyttämäni läppäri enkä joutunut kärsimään kaikenlaisista epämääräisistä jumiutumiskohtauksista, jotka eivät ole järin tervetulleita kesken oppitunnin. Myönnän toki, että miniläppärini voisi kaivata tuuletteminen puhdistusta, käyttöjärjestelmän vaihtoa tai ainakin eheytystä. Varmasti senkin jälkeen iPad kuitenkin peittoaisi sen käynnistymisnopeudessa.

Vaikka kokemukseni iPadin koulukäytöstä olivat yksinomaan positiivisia, minun täytyy myöntää, että jollain tasolla jäin hieman kylmäksi. Olisin kaivannut jotain enemmän. iPadit olivat luokallani vain yhden jakson ajan ja olisin toivonut, että tilaisuutta olisi hyödynnetty enemmän. Luimme äidinkielessä yhden kirjan iBooksilla ja teimme yhden esitelmän Keynotella, mutta siinä se sitten olikin. Olisin toivonut opettajien näkevän iPadin mielenkiintoisena mahdollisuutena, mutta jotenkin laitteet jäivät sivuun. Toisaalta se olisi vaatinut opettajilta ylimääräistä vaivannäköä ja paneutumista. Vanhat, tutut tavat ovat tietenkin nimenomaan tutumpia ja tuntuvat varmasti helpommilta. Onneksi minua ei sentään kovin montaa kertaa kehotettu laittamaan muistiinpanojen tekemistä varten esiin ottamaani iPadia pois laukkuun. Silloin olisin jo loukkaantunut.

Ensi syksynä todennäköisesti sitten testaan saamaani Samsungin tablettia koulukäytössä. Sitten nähdään miten Android taipuu lukioon ja millainen se on verrrattuna iOSiin. Luvassa siis hieman harvinaisempia kirjoituksia tässä iPadin dominoimassa tvt-keskustelussa!

2 thoughts on “Aika luopua iPadista

  1. Miksi heitto opettajan suuntaan. Eikö voisi esittää vaatimuksia myös kustantajille. Suomessa on aika selvä sopu, että opetusmateriaalia tuottavat kustantajat.

    • Totta, opetusmateriaalia tuottavat lähinnä kustantajat. En kuitenkaan tietääkseni kirjoittanut opetusmateriaaleista, vaan iPadien hyödyntämisestä opetuksessa. Tämä taas ei edellytä kustantajien tuottamaa opetusmateriaalia, vaan ainoastaan innostusta ja luovuutta opettajalta. Toki sähköiset opetusmateriaalit olisivat etu tablettien kanssa, mutta välttämättömyys ne eivät suinkaan ole. Siksi en aivan ymmärrä miksi puhut siitä, kuka opetusmateriaalit tekee.

      Opettaja työ on opettaa ja opetustyöhön voi käyttää monenlaisia välineitä. Nyt kun tällaiseksi välineeksi oli tarjolla iPad, olin pettynyt etteivät luokkaani opettavat opettajat hyödyntäneet tilaisuutta. Siksi siis heitto opettajien suuntaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s